برنامه های عملیاتی گروه
اپیدمیولوژی و آمار زیستی به عنوان علوم پایه در بهداشت عمومی، به مطالعه توزیع و عوامل مؤثر بر بیماریها و وضعیتهای بهداشتی در جمعیتها و همچنین روشهای مبتنی بر تحلیل دادها برای درک بهتر پدیده های بهداشتی میپردازد. با توجه به نیاز روزافزون به متخصصان این حوزه، تاسیس یک دوره کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی ضروری به نظر میرسد. برنامه عملیاتی گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی علاوه بر هدف مشخص و قابل اندازهگیری ارتقاء سطح آگاهی و دانش جامعه، وظیفه مهم تربیت نیروی متخصص، توانمند و متعهد حرفه ای در هر دو رشته اپیدمیولوژی و آمار زیستی، وظایفی ملی و منطقه ای را بر عهده خواهد گرفت و طرح های کلان ملی در این حیطه را به سفارش نهادهای ملی و بین المللی و خصوصا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را به اجرا خواهد گذاشت. رشته اپیدمیولوژی و آمار زیستی و به بررسی و تحلیل دادههای بهداشتی و بیماریها میپردازد و هدف آن ارتقاء سلامت عمومی از طریق تحلیل دادهها و ارائه راهکارهای علمی است. این برنامه عملیاتی به منظور راهنمایی دانشجویان در طول دوره کارشناسی ارشد طراحی شده است.
1) اهداف و برنامه
-
توسعه دانش و مهارتهای اپیدمیولوژیک: آموزش دانشجویان برای تحلیل و بررسی دادههای بهداشتی.
-
تحقیق و نوآوری: تشویق دانشجویان به انجام تحقیقات مستقل و نوآورانه.
-
آموزش کاربردی: توانمندسازی دانشجویان برای استفاده از تکنیکهای اپیدمیولوژیک و تحلیل پیشرفته دادها در مسائل واقعی بهداشتی.
-
توسعه همکاریهای بینرشتهای: ایجاد ارتباط با سایر رشتههای مرتبط با سلامت عمومی.
2) برنامه ها و اقدامات و اهداف کاربردی
-
ارتقای کیفیت آموزش در گروه
-
کاربردی کردن بیشتر دروس
-
کاربردی کردن بیشتر پایان نامه های سایر گروه ها با نگاه به اهداف ارتقای بهداشت عمومی به عنوان رسالت اصلی دانش آموختگان دانشکده بهداشت
-
تهیه بانک اطلاعاتی از فعالیتهای آموزشی گروه
-
بانک اطلاعاتی دروس اعضای هیات علمی
-
برنامه ریزی جهت استفاده از تکنولوژی های نوین آموزشی و آموزش از راه دور با همکاری دانشکده مجازی
-
برقراری ارتباط مستمرتر و منسجم تر با دانشجویان
-
برگزاری کارگاه های پیشرفته در حوزه های مختلف اپیدمیولوژی و آمار
-
آماده کردن گروه برای نقش آفرینی موثرتر در برنامههای حوزه سلامت کشور و پذیرش نقشهای ملی در این حوزهها با انسجام و تشریک مساعی اعضای گروه و استقرار ساختاری منسجم و یکپارچه در گروه.
-
تدوین نقشه راه برای حضور فعال گروه در جامعه و بیمارستان جهت اجرای طرح های پاسخگو به مشکلات
-
چگونگی و نحوه حضور جدی تر گروه در بیمارستان های دانشگاه برای توسعه اپیدمیولوژی بالینی در گروه
-
پذیرش طرح های کلان ملی و اجرای تیمی آنها در گروه
-
تلاش برای دریافت طرح های کلان از موسسه ملی تحقیقات سلامت
-
تلاش برای دریافت طرح های کلان از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
-
همکاری در جهت ظرفیت سازی پژوهشی با دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه
-
نقش آفرینی بیشتر گروه در مطالعات بزرگ اپیدمیولوژیک دانشگاه از طریق مشارکت موثر در آنها.
-
طراحی و تاسیس مرکز مشاوره اپیدمیولوژی و آمار گروه.
-
همراهی و همکاری گروه در راستای برنامه های کلان دانشگاه
-
توسعه اخلاق و رفتار حرفه ای
-
توسعه آموزشهای بین المللی در پذیرش دانشجوی بین الملل
-
توسعه آموزشهای مجازی در گروه
-
به روز رسانی وب سایت گروه
-
آماده سازی زیرساختهای فیزیکی گروه
-
مرتب سازی فضاهای فعلی و کلاسهای گروه برای بهره برداری مناسب تر از آنها
-
ارتقای کامپیوترهای گروه در اتاق اساتید، دانشجویان و آزمایشگاه
-
تمهید و ارتقای فضای فیزیکی گروه متناسب با اعضا هیات علمی و دانشجویان گروه و همچنین برنامه های توسعه ای گروه
-
پیگیری برای فراهم کردن فضاهای جدید برای گروه
3) ساختار دوره
3-1) دورههای آموزشی
دورههای پایه
-
مبانی اپیدمیولوژی: آشنایی با اصول اولیه اپیدمیولوژی، طراحی مطالعات و مفاهیم کلیدی.
-
آمار برای اپیدمیولوژی: مبانی آمار و تکنیکهای آماری مورد استفاده در اپیدمیولوژی.
-
روشهای تحقیق در علوم بهداشتی: روشهای طراحی و اجرای تحقیق در حوزه سلامت.
دورههای تخصصی
-
اپیدمیولوژی بیماریهای عفونی: بررسی شیوع و کنترل بیماریهای عفونی.
-
اپیدمیولوژی بیماریهای مزمن: مطالعه عوامل مؤثر بر بیماریهای مزمن و روشهای پیشگیری.
-
تحلیل دادهها در اپیدمیولوژی: استفاده از نرمافزارهای آماری مانند SPSS، STATA، R و سایر نرم افزارهای پرکاربرد برای تحلیل دادهها.
-
مدلسازی اپیدمیولوژیک: مدلسازی ریاضی و آماری برای پیشبینی روند بیماریها.
-
دورههای انتخابی:
-
سلامت عمومی و سیاستگذاری: بررسی ارتباط بین اپیدمیولوژی و سیاستهای بهداشتی.
-
اپیدمیولوژی محیطی: تأثیر عوامل محیطی بر سلامت جمعیت.
-
تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ: استفاده از تکنیکهای دادهکاوی و یادگیری ماشین در تحلیل دادههای اپیدمیولوژیک.
3-2) پروژههای عملی
پروژههای گروهی: انجام پروژههای تحقیقاتی در گروههای کوچک.
پروژههای فردی: ارائه یک پروژه تحقیقاتی مستقل در پایان دوره.
4) زمانبندی
4-1) سال اول
ترم اول
- روشهای آمارزیستی 1
- اصول اپیدمیولوژی و روش تحقیق
- اپیدمیولوژی غیرواگیر
- سیستم های اطلاع رسانی
ترم دوم
- تحلیل دادهای سلامت
- روشهای آماری در اپیدمیولوژی
- روشهای اپیدمیولوژی
- زبان تخصصی اپیدمیولوژی
- ارزیابی سلامت جامعه
- مقاله نویسی
- روش تحقیق
ترم سوم
- مباحثی در اپیدمیولوژی
- کارآزمایی بالینی
- سمینار
- اپیدمیولوژی واگیر
- کارگاه کارآفرینی
- کارگاه اخلاق در پژوهش
ترم چهارم
- پایاننامه (6 واحد)
5) ارزیابی و سنجش:
- آزمونهای کتبی: ارزیابی دانش نظری از طریق آزمونهای میانترم و پایانترم.
- پروژهها و کارگاهها: ارزیابی عملکرد در پروژههای عملی و کارگاهها.
- پایاننامه: ارزیابی نهایی بر اساس کیفیت تحقیق و دفاع از پایاننامه.
6) منابع و تجهیزات
- کتابها و مقالات: تهیه لیست منابع معتبر شامل کتابهای مرجع، مقالات علمی و نشریات تخصصی.
- نرمافزارها: دسترسی به نرمافزارهای آماری مانند SPSS، STATA، R و سایر نرم افزارهای پرکاربرد.
- کارگاهها و سمینارها: برگزاری کارگاهها و سمینارهای مرتبط با موضوعات روز بهداشتی.
7) همکاری با صنعت و جامعه
- همکاری با مراکز بهداشتی: انجام پروژههای مشترک با مراکز بهداشتی، دانشگاهها و سازمانهای دولتی.
- کارآموزی: فراهم کردن فرصتهای کارآموزی در سازمانها و نهادهای مرتبط با سلامت عمومی.
8) برنامهریزی برای پژوهش
- انتخاب موضوع پایاننامه: شناسایی موضوعات تحقیقاتی مبتنی بر نیازهای جامعه و چالشهای بهداشتی موجود.
- راهنمایی پژوهشی: تخصیص استاد راهنما برای هدایت پژوهش دانشجویان.
- انتشار نتایج: تشویق دانشجویان به انتشار نتایج پژوهش در کنفرانسها و نشریات علمی.
9) تأسیس رشته
- تحلیل نیاز بازار: بررسی نیازهای بازار کار در حوزه اپیدمیولوژی، شناسایی فرصتها و چالشها
- تشکیل کمیته مشاوره: تشکیل کمیتهای متشکل از اساتید، متخصصین بهداشت عمومی، کارشناسان اپیدمیولوژی و نمایندگان صنعت.
- تدوین برنامه درسی: طراحی برنامه درسی جامع با تأکید بر نیازهای بازار کار و استانداردهای بینالمللی.
- اخذ مجوز: تهیه مدارک لازم برای اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
- تأمین منابع مالی: تأمین منابع مالی لازم برای تأسیس رشته از طریق بودجه دانشگاه یا حمایتهای دولتی.
- تجهیز آزمایشگاهها: ارتقا تجهیزات پاویون تحصیلات تکمیلی و همچنین ارتقا منابع علمی
- جذب هیئت علمی: جذب اساتید با تجربه در حوزه اپیدمیولوژی و آمارزیستی
- تبلیغات و جذب دانشجو: برنامهریزی برای تبلیغات جهت جذب دانشجویان مستعد.
10) برنامه SMART Objectives:
- این برنامه عملیاتی با رویکرد SMART به دنبال ارتقاء سطح کیفیت پژوهش، برطرف شدن چالشهای دانشگاه و جامعه، کمک به درک و برطرف شدن چالشهای بهداشتی جامعه است.
- مشخص: طراحی و اجرای ۵ کارگاه آموزشی در زمینه مهارت های اپیدمیولوژی و تحلیل دادهای بهداشتی در طول سال تحصیلی.
- قابل اندازهگیری: ارزیابی میزان افزایش آگاهی شرکتکنندگان از طریق پرسشنامههای پیش و پس از کارگاه، با هدف افزایش حداقل ۳۰ درصدی در نمرات آگاهی.
- قابل دستیابی: همکاری با مراکز تحقیقات و بیمارستان و همچنین مرکز بهداشتی محلی برای تأمین منابع و تسهیل برگزاری کارگاهها.
- مرتبط: برنامهریزی فعالیتها بر اساس نیازها طبق سیاست های کلی وزارت بهداشت و دانشگاهعلوم پزشکی گناباد.
- زمانبندی شده: اتمام تمامی کارگاهها و ارزیابی نتایج تا پایان سال تحصیلی جاری، با ارائه گزارش نهایی در پایان تیرماه.